Agile lietuviškai

Agile lietuviškai

 Sena puslapio versija: https://agile.lt/agile-lietuviskai-senas

Agile pasaulis yra sudarytas iš daugybės painių ir nesuprantamų terminų. Šis žodynas yra siekis padėti Agile naujokams suprasti Agile projektų valdymo terminologiją. Tai žodynas, kurio mums labai trūko kai pradėjome savo Agile kelionę, todėl sukūrėme jį ateities kartoms.

Vertimas yra megėjiškas, todėl gali būti neatitikimų. Matote taisytinų vietų? Neradote ieškomo termino? Rašykite komunikacija@agile.lt

 

Ieškoti norimo termino rekomenduojame su CTRL+F.

 

Agile – neverstinas. Naudojamas kaip tikrinis daiktavardis (pavadinimas).

Agile manifestas (angl. Agile Manifesto): Keturių vertybių ir 12 principų rinkinys, apibrėžiantis mąstyseną, kurios turėtų siekti visos Agile komandos. Kiekviena Agile metodika remiasi šiais principais.

Agile mąstysena (angl. agile mindset): tai požiūris į darbą, kurį ugdo Agile komanda. Šis požiūris remiasi Agile vertybėmis ir principais:

  • Pagarba
  • Bendradarbiavimas
  • Nuolatinis tobulėjimas
  • Vertės kūrimas

Agile principas (angl. Agile principle): veiklos gairė, kuri padeda suprasti ir teisingai naudoti Agile. Yra 12 Agile principų, kurie aprašo kliento pasitenkinimą, programinės įrangos kūrimo pagreitinimą ir lankstumą.

Agile programinės įrangos kūrimas (angl. Agile software development): projektų valdymo technika, kuri leidžia programuotojams sukurti veikiantį programinės įrangos produktą per kelias savaites. Agile komanda padalina projektą į mažus kūrimo ciklus, vadinamus iteracijomis arba sprintais. Iteracijos pabaigoje Agile komanda turi veikiančią programinę įrangą tik su keliais esminiais funkcionalumais. Vartotojas duoda grįžtamąjį ryšį ir pasiūlymus, kuriuos komanda įtraukia į tolimesnes iteracijas. Ciklai seka vienas kitą tol, kol sukuriamas galutinis produktas, kuris patenkina klientą. Bėgant laikui Agile pasidalino į skirtingas metodikas, tokias kaip Scrum, Lean ir XP.

Agile projektų valdymas (angl. Agile project management): Projektų ir komandų valdymo būdas, įkūnijantis judrumą (angl. agility), paremtas Agile manifestu.

Agile transformacija (angl. Agile transformation): procesas, kai organizacija keičiasi ir diegia Agile savo veikloje. Tai reikalauja kurti tokią darbo aplinką, kuri palaiko inovacijas ir lankstumą. Agile projekto komandos tampa daugiafunkcinėmis, todėl komandos nariai yra skirtingų sričių specialistai ir turi įvairius įgūdžius.

Antriniai suinteresuotieji asmenys (angl. Secondary stakeholders): Žmonės, kurie yra netiesiogiai paveikiami projekto sėkmės.

Apimties „baubas” (angl. Scope creep): pokyčiai, augimas ir nekontroliuojami veiksniai, kurie daro įtaką projekto apimčiai.

Apimties rizika (angl. Scope risk): Galimybė, kad projektas neduos projekto tiksluose numatytų rezultatų.

Apimties valdymas (angl. Scope management): Susitarimas ir derybos kaip bus įvertinami, priimami ir atliekami projekto pokyčiai.

Apimtis (angl. Scope): Projekto ribos. Susitarimas dėl to, kas patenka ir nepatenka į projektą.

Artefaktas (angl. Artifact): bet koks dokumentas, įrankis ar produkcija, kuri naudojama ar sukurta projekto metu. Tai gali būti planai, ataskaitos, sąmatos, projektų grafikų lentelės, darbo aprašymai, kodo fragmentai ar kiti dokumentai, kurie padeda valdyti projektą ir užtikrinti, kad jis būtų sėkmingai užbaigtas. Artefaktai padeda komandai stebėti projekto eigą, planuoti veiksmus ir įvertinti pasiektus rezultatus.

Baigtumo apibrėžimas (angl. Definition of Done): sutartas elementų rinkinys, kuris turi būti užbaigtas, kad projektas ar naudotojo istorija būtų laikomi užbaigtais.

Bendra nuosavybės kaina (angl. Total cost of ownership (TCO)): Bendros projekto sąnaudos nuo pradžios iki pabaigos.

Buferis (angl. Buffer): Papildomas laikas, pridedamas prie užduoties ar projekto pabaigos, kad būtų atsižvelgta į netikėtus darbo eigos sulėtėjimus ar vėlavimus.

Butelio kakleliai (angl. Bottlenecks): probleminės vietos, kurios sulėtina produkto kūrimo procesą.

Darbo aprašas (angl. Statement of work (SoW)): Dokumentas, kuriame aiškiai išdėstyti produktai ir paslaugos, kurias pardavėjas ar rangovas teiks organizacijai.

Darbų eigos diagrama (angl. Burndown chart): Linijinė diagrama, kurioje matuojamas laikas, palyginti su atliktu ir likusiu darbų kiekiu. Naudinga projektams, kuriems reikia detalaus, išskaidyto kiekvienos užduoties vaizdo. Padeda sekti:

  • projekte likusio darbo apimtį
  • likusias užduotis projektui pabaigti

Diagramos x ašis rodo projektui likusį laiką, o y ašis – likusių užduočių kiekį. Kai kurie įrankiai sudaro diagramą ir leidžia matyti, kaip projektas progresuotų, jei komanda dirbtų esamu tempu.

Darbų sąrašas (angl. Backlog): sąrašas apimantis naujus produkto funkcionalumus, atnaujinimus, klaidų ištaisymus ir t.t., kurių reikia vartotojui. Kiekvienos iteracijos pradžioje produkto savininkas sprendžia, kurių darbų turėtų imtis komanda. Po kiekvienos iteracijos darbų sąrašas atnaujinamas su kliento pasiūlymais ir naujais funkcionalumais.

Darbų suskirstymo struktūra (angl. Work breakdown structure (WBS)): Įrankis, kuriuo projekto etapai ir užduotys suskirstomos hierarchiškai, jų atlikimo eilės tvarka.

Darbų sąrašo tvarkymas (angl. backlog refinement): Paprastai iteracijos pabaigoje Scrum susitikimo metu vykstantis įvykis, kuomet Scrum komanda tvarko darbų sąrašą, kad jis būtų parengtas kitai iteracijai ar sprintui. Susitikimo metu atliekami tokie veiksmai:

  • pašalinamos nereikalingos vartotojo istorijos
  • remiantis kliento grįžtamuoju ryšiu sukuriamos naujos vartotojo istorijos
  • prioritetizuojami darbai, kuriuos reikia įtraukti į kitą sprintą

Daugiafunkcė komanda (angl. Cross-Functional Team): komanda, kurią sudaro specialistai iš skirtingų funkcinių sričių, dirbantys kartu siekiant bendro tikslo.

DevOps: organizacinis ir kultūrinis judėjimas, kuriuo siekiama padidinti programinės įrangos pristatymo greitį, pagerinti paslaugų patikimumą ir sukurti bendrą programinės įrangos suinteresuotųjų asmenų atsakomybę.

Didelės apimties Scrum (angl. Large-Scale Scrum (LeSS)): Tai sistema, kuria siekiama padidinti Scrum komandos gebėjimą kurti vertę ir sumažinti švaistymą didelėse organizacijose.

Disciplinuotas Agile pristatymas (angl. Disciplined Agile Delivery (DAD)): Kanban, LeSS, Lean Development, Extreme Programming ir Agile Modeling hibridinis metodas. Padeda žmonėms priimti su procesais susijusius sprendimus ir kurti išplėstą Agile strategiją, pagrįstą kontekstu ir pageidaujamais rezultatais.

DMAIC: penki žingsniai, kuriuos reikia žengti siekiant nuolatinio tobulėjimo: apibrėžti (angl. define), išmatuoti (angl. measure), analizuoti (angl. analyze), tobulinti (angl. improve) ir kontroliuoti (angl. control).

Pradėtų darbų limitas (angl. Work in progress (WIP) limit): apribojimas, prie kiek darbo dalių yra aktyviai dirbama vienu metu.

Ekstremalusis programavimas (angl. Extreme Programming (XP)): Metodika, kuria siekiama pagerinti produktų kokybę ir gebėjimą reaguoti į kintančius klientų poreikius. Paima geriausias kūrimo proceso praktikas ir pakelia jas iki ekstremalaus lygio.

Epas (angl. Epic): plati idėja arba funkcionalumas, kuris gali būti išskaidomas į mažesnius vartotojo pasakojimus. Dėl savo apimties dažniausiai epai atliekami per kelias iteracijas.

Eskalacija (angl. Escalation): procesas, kurio metu kreipiamasi pagalbos į aukštesnio lygio projekto vadovus ar vadovybę, kad būtų pašalinta kliūtis, išaiškinti ar sustiprinti prioritetai ir patvirtinti tolesni veiksmai.

Ganto diagrama (angl. Gantt Chart): Horizontali stulpelinė diagrama, kuri vizualizuoja užduočių seką, aiškiai suskirstant, kas atsakingas už darbą ir kada tos užduotys turi būti atliktos. Kiekviena užduotis turi pradžios ir pabaigos datą. Ganto diagrama padeda pamatyti užduočių tarpusavio priklausomybę. Idealiai tinka projektams, kuriuose yra daug priklausomybių, ir didesnėms projektų komandoms.

Grafiko našumo indeksas (angl. Schedule performance index (SPI)): Atliktų darbų procentinės dalies ir suplanuotų darbų biudžeto santykis.

Grafiko nuokrypis (angl. Schedule variance (SV)): Skirtumas tarp numatyto ir faktiškai atlikto darbo kiekio tam tikru metu.

Sparta (angl. Velocity): darbo kiekis, kurį komanda gali atlikti per vieną sprintą.

I.N.V.E.S.T: kriterijų, kuriuos turėtų atitikti kiekviena naudotojo istorija, akronimas. Tai reiškia: nepriklausoma (angl. independent), suderinama (angl. negotiable), vertinga (angl. valuable), įvertinama (angl. estimatable), maža (angl. small) ir patikrinama (angl. testable).

Įeinantys į apimtį (angl. In-scope): Užduotys, įtrauktos į projekto planą ir padedančios siekti projekto tikslo.

Informacinis skydelis (angl. Dashboard): Vartotojo sąsajos tipas – paprastai grafikas arba suvestinė diagrama, kurioje pateikiamas trumpas projekto pažangos ar veiklos rezultatų vaizdas.

Inkrementinis (angl. Incremental): Apibūdina darbą, kuris yra suskirstytas į mažesnes dalis, kurios viena kitą papildo.

Investicijų grąža (angl. Return on investment (ROI)): Metrika, naudojama apskaičiuoti investicijų grąžą, palyginti su jų sąnaudomis.

Įsitraukimo rodikliai (angl. Engagement metrics): Metrikos, rodančios produkto ar paslaugos naudojimo apimtis, naudojimo dažnumą, laiką, praleidžiamą naudojant produktą ar paslaugą, ir naudojimo mastą.

Išlaidų nuokrypis (angl. Cost variance (CV)): Skirtumas tarp numatomos išleisti biudžeto sumos ir faktiškai išleistos sumos už tam tikru metu atliktą darbą.

Išleidimo planai (angl. Release plans): Nurodoma apytikslė data, kada komanda turėtų išleisti ir pristatyti tam tikras funkcijas klientui ar naudotojui. Pateikiamas išleidimo tikslas, darbų sąrašas, numatoma išleidimo data ir visos kitos svarbios datos, turinčios įtakos išleidimui.

Išleistinas (angl. Releasable): Nurodo, ar komanda sukūrė minimalų gyvybingą produktą, atitinkantį tam tikrą funkciją ar reikalavimą.

Išmoktos pamokos (angl. Lessons learned): Santraukos dalis, kurioje aptariami galimi patobulinimai ir kaip ateityje procesai bus keičiami į gerąją pusę.

Išorinės priklausomybės (External dependencies): Klausimai, kurie priklauso nuo išorinių veiksnių, pvz., reguliavimo agentūrų ar kitų projektų.

Išplėstinė judrioji sistema (angl. Scaled Agile Framework (SAFe)): Lean-Agile plėtros sistema, kurioje derinamos Kanban, Scrum, ekstremalaus programavimo (XP), DevOps ir mąstymo dizaino požiūriu (angl. Design Thinking) metodologijų koncepcijos.

Ištekliai (angl. Resources): Viskas, ko reikia projektui įgyvendinti, pvz. žmonės, įranga, programinės įrangos programos, tiekėjai, fizinė erdvė ar vieta.

Pasakojimo vienetas (angl. Story points): Vartotojo pasakojimų, užduočių ir darbų sąrašo elementų įvertinimo metodas, pagal kurį priskiriama taško vertė, pagrįsta pastangomis ir rizika.

Iteracija (angl. Iteration): laiko periodas, per kurį Agile komanda turi sukurti veikiančią programinę įrangą. Paprastai Scrum arba Kanban komandos turi 1-4 savaičių periodus.

Iteracinis (angl. Iterative): Nurodo pasikartojančius pristatymo ciklus.

Kanban lenta (angl. Kanban board): Vizuali priemonė, naudojama užduotims ir darbo srautams valdyti.

Kanban: Neverstinas. Išskirtinai vizualus Agile ir Lean metodas, kuriuo siekiama subalansuoti darbo poreikį ir išteklius. Vietoje darbo su iš anksto suplanuotomis iteracijomis, Kanban komandos dirba su prioritetinėmis užduotimis vos tik jų atsiranda. Visiems, kuriuos gali dominti atliekamo darbo būklė, suteikiamas vizualus grįžtamasis ryšys. Projekto eiga rodoma kaip „atlikti”, „vykdoma” ir „baigta”. Kanban tikslas – turėti nenutrūkstamą darbo procesą be butelio kaklelių.

Kasdieninis Scrum (angl. Daily Scrum): kasdieninis susitikimas, dažniausiai organizuojamas Scrum meistro. Kiekvieną sprinto dieną komanda susitinka 15 minučių aptarti pažangą siekiant tikslo. Visi komandos nariai trumpai aptaria:

  • šiandienos planus
  • ką nuveikė praėjusią dieną
  • iššūkius, su kuriais susiduria

Scrum meistras stengiasi išspręsti komandos nariams kilusias problemas, kurios trukdo dirbti. Dažniausiai šis susitikimas vyksta stovint, kad aptarimas būtų trumpas ir efektyvus, dėl to dar vadinamas stand-up.

Kelio žemėlapis (angl. Roadmap): Vaizdinė projekto sekimo priemonė, naudinga aukšto lygio didelių etapų stebėjimui.

Kiekybiniai duomenys (angl. Quantitative data): Statistiniai ir skaitmeniniai faktai

Klaida (angl. bug): techninė problema

Klientai (angl. Clients): Žmonės, kurie gaus naudą iš sėkmingai įvykdyto projekto.

Klientų pasitenkinimo balas (angl. Customer satisfaction score): rodiklis, parodantis, kaip kokybiškai projektas įgyvendino tikslus bei patenkino klientų ir suinteresuotųjų asmenų poreikius.

Kliūtis (angl. Impediment): Kliūtis, kuri sumažina Agile komandos produktyvumą arba iš viso trukdo užbaigti projektą. Scrum meistras yra atsakingas už darbui trukdančių kliūčių pašalinimą.

Kodo pertvarkymas (angl. Code Refactoring): programinio kodo veiksmas, kurio metu jis restruktūrizuojamas be jo funkcionalumo pakeitimų. Šis procesas siekia pagerinti kodo suprantamumą, patobulinti jo struktūrą, padidinti efektyvumą arba sumažinti sudėtingumą, kartu išlaikant esamą elgesį. Tai dažnas metodas programavime, siekiant pagerinti kodo priežiūrą ir tolesnį vystymą, be to, jis padeda išvengti techninio skolos susidarymo.

Kokybiniai duomenys (angl. Qualitative data): Informacija apie subjektyvias savybes, kurių negalima išmatuoti skaitmeniniais duomenimis.

Komunikacijos planas (angl. Communication plan): Dokumentas, kuriame organizuojamas projekto komunikacijos procesas, tipai ir lūkesčiai.

Kraštutinis atvejis (angl. Edge case): reti atvejai, į kuriuos nebuvo atsižvelgta pradiniuose projekto reikalavimuose. Sprendžiami ekstremalūs atvejai su maksimaliais ir minimaliais parametrais.

Krioklinis projektų valdymas (angl. Waterfall project management): Projektų valdymo metodika, kuri reiškia nuoseklų arba linijinį etapų eiliškumą.

Kritinė naudotojo kelionė (angl. Critical user journey): Veiksmų seka, kurią atlieka vartotojas norėdamas atlikti produkto užduotis.

Kritinis kelias (angl. Critical path): Projekto etapų sąrašas, kurie turi būti pasiekti, kad projekto tikslas būtų pasiektas laiku, taip pat privalomos užduotys, padedančios užbaigti kiekvieną etapą.

Kūrimo komanda (angl. Development Team): Scrum sistemoje – žmonės, kurie atlieka produkto kūrimo darbus. Taip pat vadinami kūrėjai.

Trukmės ribojimas (angl. Timeboxing): Tai reiškia, kad nustatomas laiko limitas.

Laisvumas (angl. Slack): Kiek laiko galima atidėti užduotį po anksčiausios jos pradžios datos, nevilkinant projekto.

Lean Six Sigma: Lean ir Six Sigma projektų valdymo metodologijų kombinacija. Naudojamas projektuose kurių tikslas – sutaupyti pinigų, pagerinti kokybę ir greitai vykdyti procesus.

Lean: Neverstinas. Metodika, kurios pagrindinis principas yra švaistymo šalinimas iš veiklų.

Linijinė struktūra (angl. Linear): Projektų valdymo struktūra kurios praėjusi fazė ar užduotis turi būti pabaigta prieš pradedant sekančią.

Lygiagrečios užduotys (angl. Parallel tasks): Užduotys, kurios gali būti atliekamos tuo pačiu metu kaip ir kitos užduotys.

Matricos struktūra (angl. Matrix structure): Mišri organizacinė struktūra, kuri yra tarsi tinklelis. Apima tiesiogines aukštesnes pozicijas, kurioms turi atsiskaityti, taip pat suinteresuotusius asmenis iš kitų departamentų ar programų.

Metrika (angl. Metric): Kiekybinis matas, naudojamas tikslui stebėti ir vertinti.

Mikrovaldymas (angl. Micromanaging): Tai reiškia, kad vadovas pernelyg atidžiai stebi, kontroliuoja arba nuolat primena vadovaujamiems žmonėms apie jiems pavestą darbą.

Minimalus gyvybingas produktas (angl. Minimum viable product (MVP)): Produkto versija, turinti pakankamai funkcijų, kad patenkintų pirmuosius klientus.

Minkštieji įgūdžiai (angl. Soft skills): Asmeninės savybės, padedančios žmonėms efektyviai dirbti su kitais.

Misija (angl. Mission): Paaiškina organizacijos „kas”, „ką” ir „kodėl”.

Neapčiuopiami kaštai (angl. Intangible costs): Kaštai kurių negalima lengvai kiekybiškai įvertinti, pavyzdžiui, darbuotojų moralės praradimas ar žala prekės ženklui.

Neapčiuopiamos naudos (angl. Intangible benefits): Naudos, kurių neįmanoma išmatuoti ar kiekybiškai įvertinti, pavyzdžiui, kliento ar darbuotojo pasitenkinimas ar prekės ženklo atpažįstamumas.

Neapibrėžtumas (angl. Ambiguity): Tai būsena, kai įvykių ar aplinkybių sąlygos ir pagrindinės priežastys yra neaiškios, kurios gali sukelti nesusipratimų.

Neapibrėžtumas (angl. Uncertainty): Nenuspėjamumas arba didelė netikėtumų tikimybė

Neįtrauktas į apimtį (angl. Out-of-scope): Detalės, kurios nėra įtrauktos į projekto planą ir neprisideda prie projekto tikslo.

Nepastovumas (angl. Volatility): Verslo ar situacijos kitimo dažnis.

Nuolatine integracija (angl. Continuous Integration): Agile praktika, kai programuotojai nuolat kelia savo kodą į sistemą. Dažniausiai programuotojai nepriklausomai vienas nuo kito dirba su tam tikru sistemos funkcionalumu. Kai funkcionalumas yra pabaigtas, jis testuojamas. Kai automatinis testas išlaikomas, naujasis kodas integruojamas į galutinį produktą.

Nuolatinis tobulėjimas (angl. Continuous improvement): Nuolatinės pastangos tobulinti produktus ar paslaugas. Pradedama nuo atpažinimo, kada procesus ir užduotis reikia kurti, šalinti ar tobulinti.

Pagrindiniai suinteresuotieji asmenys (angl. Primary stakeholders): Žmonės, kurie turės tiesioginės naudos iš projekto sėkmės

Pagrindinis veiklos rodiklis (Key performance indicator (KPI)): Išmatuojama vertė, rodanti, kaip veiksmingai įmonė siekia verslo tikslų.

Pajėgumas (angl. Capacity): Darbų kiekis, kurį projektui priskirti žmonės ar ištekliai gali pagrįstai atlikti per tam tikrą laikotarpį.

Pajėgumų planavimas (angl. Capacity planning): Žmonių ir išteklių paskirstymas projekto užduotims atlikti ir nustatymas, ar yra sukaupti reikiami ištekliai, reikalingi darbui laiku atlikti.

Paleidimas (angl. Launch): Galutinio projekto rezultato pristatymas klientui ar vartotojui.

Panaudos atvejis (angl. Use Case: metodas, naudojamas programinės įrangos ir sistemų kūrimo procese, siekiant aprašyti, kaip sistema turėtų veikti vartotojo požiūriu. Panaudos atvejis apibrėžia konkretų scenarijų, kuriame vartotojas (arba kita sistema) sąveikauja su kuriama sistema, kad pasiektų tam tikrą tikslą. Šis metodas padeda geriau suprasti reikalavimus ir užtikrina, kad sistema atitiks vartotojų poreikius.

Pastangų įvertinimas (angl. Effort estimation): Užduočiai atlikti reikalingo darbo kiekio ir sudėtingumo prognozė.

Patvirtinimo šališkumas (angl. Confirmation bias): Duomenų šališkumo tipas, susijęs su tendencija ieškoti informacijos, kuri patvirtina jau egzistuojančius įsitikinimus.

PDCA: keturių etapų procesas, kurio metu siekiama nustatyti problemą, ją ištaisyti, įvertinti ar ištaisymas buvo sėkmingas, ir suderinti galutinį ištaisymą. Reiškia: suplanuoti (angl. plan), padaryti (angl. do), patikrinti (angl. check) ir veikti (angl. act).

Penkios Scrum vertybės (angl. Five values of Scrum): Pagrindinės vertybės, kuriomis vadovaujasi Scrum komandos: įsipareigojimas, drąsa, dėmesio susitelkimas, atvirumas ir pagarba.

Planavimas (angl. Planning): Produktyvumo įrankių naudojimas ir procesų kūrimas. Planų, laiko juostos, tvarkaraščių ir kitų formų dokumentacijos kūrimas ir priežiūra projekto eigai stebėti.

Planavimo etapas (angl. Planning phase): Projekto gyvavimo ciklo antrasis etapas. Apima tvarkaraštį, biudžetą ir rizikos valdymo planą.

Planavimo pokeris (angl. Planning Poker): Metodas, komandos nariams įvertinti užduotis ar reikalavimus naudojant korteles su skirtingais skaičiais. Šis metodas padeda komandai susitarti dėl užduočių sudėtingumo.

Pokyčių valdymas (angl. Change management): Procesas, kurio metu siekiama, kad žmonės priimtų naują produktą, procesą ar vertybių sistemą.

Portfelis (angl. Portolio): Visos organizacijos programų ir projektų rinkinys

Poveikio ataskaita (angl. Impact report): Pristatymas, kuriame pagrindiniams suinteresuotiesiems asmenims parodoma, kokią pridėtinę vertę sukūrė projektas.

Poveikis (angl. Impact): žala, kurią gali sukelti rizika, jei ji įvyktų. Nustatoma pagal skalę: didelė, vidutinė arba maža.

Prieaugio diagrama (angl. burnup chart): diagrama padedanti Agile projekto vadovui sekti:

  • komandos įveikto darbo apimtį
  • visą projekto darbų apimtį

Diagramos x ašis rodo projekto laiką, o y ašis – darbo kiekį (apimtis gali būti apibrėžta pasakojimo vienetais).

Priėmimo kriterijai (angl. Acceptance criteria): Kontrolinis sąrašas, kurį projekto vadovas naudoja, kad nuspręstų, ar istorija yra baigta.

Priklausomybė (angl. Dependency): ryšys tarp dviejų projekto užduočių, kai vienos užduoties pradžia arba užbaigimas priklauso nuo kitos užduoties pradžios arba užbaigimo.

Priklausomybių valdymas (Dependency management): Tai tarpusavyje susijusių projekto užduočių ir išteklių valdymo procesas, kuriuo siekiama užtikrinti, kad visas projektas būtų įgyvendintas sėkmingai, laiku ir neviršijant biudžeto.

Pritaikymas (angl. Adaptation): projekto, produkto ar procesų koregavimas, siekiant sumažinti bet kokius tolesnius nukrypimus ar problemas. Vienas iš trijų „Scrum” pagrindų.

Pritaikymo rodikliai (angl. Adoption metrics): Metrikos, rodančios, ar produktas, paslauga ar procesas yra priimtas ir naudojamas.

Produkto darbų sąrašas (angl. Product Backlog): vienintelis autoritetingas šaltinis, kuriame nurodomi dalykai, su kuriais dirba komanda. Apima visas funkcijas, reikalavimus ir veiksmus, susijusius su rezultatais, siekiant projekto tikslo.

Produkto kelio žemėlapis (angl. Product roadmap): Vizualizacija arba dokumentas, kuriame pateikiamas aukšto lygio numatomo produkto vaizdas, jo reikalavimai ir numatomas etapų pasiekimo grafikas.

Produkto prieaugis (angl. Product increment): Nurodo kas pagaminama po tam tikro sprinto.

Produkto šeimininkas (angl. Product Owner): Scrum metodikoje – vaidmuo, atsakingas už produkto ir komandos darbo vertės didinimą.

Produkto vizija (angl. Product vision): apibrėžia, kas yra produktas, kaip jis padeda įgyvendinti kliento verslo strategiją ir kas juo naudosis. Aiškiai nurodo, už kokius rezultatus komanda yra atsakinga ir kur yra jos atsakomybės ribos.

Produktyvumo rodikliai (angl. Productivity metrics): Metrikos, kuriomis stebimas projekto efektyvumas ir veiksmingumas, įskaitant tokius dalykus kaip užduotys, etapai, prognozės ir trukmė.

Programavimas poromis (angl. Pair Programming): XP praktika, kai du komandos nariai vienu metu kartu dirba prie vienos užduoties.

Programos vadovas (angl. Program manager): Projektų vadovas, valdantis kelis konkrečių produktų, komandų ar programų projektus

Projektas (angl. Project): Unikali veikla, kuri paprastai apima unikalių rezultatų rinkinį; eilė užduočių, kurias reikia atlikti norint pasiekti norimą rezultatą. Turi aiškiai apibrėžtą pradžią ir pabaigą.

Projekto globėjas (angl. Project sponsor): Asmuo, atsakingas už projektą ir užtikrinantis, kad projektas duotų sutartą verslo naudą.

Projekto gyvavimo ciklas (angl. Project life cycle): Pagrindinė projekto struktūra; susideda iš keturių skirtingų etapų: projekto inicijavimas, plano sudarymas, užduočių vykdymas ir užbaigimas, bei projekto uždarymas.

Projekto pasiūlymas (angl. Project proposal): Dokumentacija, rašoma projekto pradžioje. Ja pradedamas inicijavimo etapas, įtikinant organizaciją vykdyti projektą.

Projekto planas (angl. Project plan). Dokumentas, kuriame aprašoma projekto apimtis, užduotys, pagrindiniai etapai ir bendra projekto veikla. Paprastai jį sudaro šie penki pagrindiniai elementai: užduotys, etapai, žmonės, dokumentai ir laikas.

Projekto santrauka (angl. Project summary): trumpa projekto apžvalga, kurioje nurodomi projekto tikslai.

Projekto statutas (angl. Project charter): oficialus dokumentas, kuriame aiškiai apibrėžiamas projektas ir nurodomos būtinos detalės projekto tikslams pasiekti.

Projekto tikslas (angl. Project goal): Norimas projekto rezultatas

Projekto užbaigimas (angl. Project closing): Procesas, atliekamas siekiant oficialiai užbaigti projektą, dabartinį etapą ir sutartinius įsipareigojimus.

Projekto užbaigimo ataskaita (angl. Project closeout report): Projekto vadovų sukurtas dokumentas, skirtas esamiems ir būsimiems projektų vadovams, ir visiems, kurie domisi projekto elementais ir artefaktais.

Projekto užduotis (angl. Project task): Veikla, kurią projekto vadovas, projekto komanda arba suinteresuotasis asmuo turi atlikti per nustatytą laikotarpį.

Projekto vadovas (angl. Project manager): Komandos vadovas, kuris vadovauja projektams nuo pradžios iki pabaigos planuoja, organizuoja ir prižiūri visą projektą.

Projekto vizija (angl. Project vision): Nurodomas poreikis, kurį tenkina projektas.

Projektų valdymas (angl. Project management): Žinių, įgūdžių, įrankių ir metodų taikymas projekto veikloje, siekiant atitikti projekto reikalavimus.

Projektų valdymo biuras (angl. Project management office): Vidinė organizacijos grupė, kuri apibrėžia ir palaiko projektų valdymo standartus visoje organizacijoje.

Projektų valdymo metodologija (angl. Project management methodology): Pagrindinių principų ir procesų rinkinys, nurodantis kaip vykdyti projektą per visą jo gyvavimo ciklą.

Projektų valdymo stebėsena (angl. Project governance): projektų sprendimų priėmimo sistema.

Protingi tikslai (angl. SMART goals): Metodas tikslams vertinti. Nurodo, kad tikslai turėtų būti konkretūs, pamatuojami, pasiekiami, realistiški ir apibrėžti laike.

RACI diagrama (angl. RACI chart): Tai vaizdinė priemonė, padedanti apibrėžti asmenų ar komandų vaidmenis ir atsakomybę, siekiant užtikrinti, kad darbas būtų atliktas efektyviai; išvardijama, kas yra „atsakingas”, „atskaitingas”, „konsultuojamas” ir „informuojamas” apie projekto užduotis.

Retrospektyva (angl. Retrospective): dirbtuvės arba susitikimas kuriame projekto komandos aptaria projekto sėkmes, nesėkmes ir galimus būsimus patobulinimus.

Retrospektyvos ir nuolatinis mokymasis (angl. Retrospectives and continuous learning): Nurodo, kad reikia nuolat mokytis ir prisitaikyti prie to, kas veikia, o kas ne. Viena iš keturių Agile principų temų

Rezultatai (angl. Deliverables): Konkrečios užduotys ir apčiuopiami rezultatai, leidžiantys komandai pasiekti projekto tikslus.

Rizika (angl. Risk): Potencialus įvykus kuris gali atsitikti ir daryti įtaką projektui.

Rizikos registras (angl. Risk register): Lentelė arba diagrama, kurioje pateikiamas rizikos sąrašas.

Rizikos valdymas (angl. Risk management): Galimų rizikų ir problemų, galinčių turėti įtakos projektui, nustatymo, vertinimo ir sprendimo procesas.

Rizikos valdymo planas (angl. Risk management plan): Dokumentas, kuriame pateikiama informacija apie nustatytas rizikas, jų tikimybių ir poveikio įvertinimą bei rizikos mažinimo planus.

ROAM metodas (angl. ROAM technique): Tai strategija, padedanti valdyti veiksmus po to, kai kyla rizika. Reiškia išspręsta (angl. resolved), prisiimta (angl. owned), priimta (angl. accepted) ir sumažinta (angl. mitigated).

Sąnaudų efektyvumo indeksas (angl. Cost performance index (CPI)): Užbaigtumo procento ir faktinių išlaidų santykis.

Santykinis įvertinimas (angl. Relative estimation): Užduoties atlikimo pastangų palyginimas su kitos užduoties atlikimo pastangomis.

Save organizuojanti komanda (Self-Organizing Team): komanda, kuri pati nustato savo darbo metodus, sprendžia, kaip paskirstyti užduotis ir atsakomybę, ir nepriklauso nuo išorinės vadovybės tiesioginio valdymo.

Scrum meistras (angl. Scrum Master): Scrum sistemoje – vaidmuo, atsakingas už tai, kad komanda laikytųsi Agile vertybių, principų, procesų ir komandos sutartos praktikos. Dalijasi informacija su projekto komanda ir padeda komandai sutelkti dėmesį į geriausią darbą.

Scrum of Scrums: Kelių mažų Scrum komandų, dirbančių su tuo pačiu projektu ar sprendimu, darbo integravimo metodas.

Scrum: Neverstinas. Sudėtingų produktų kūrimo, įgyvendinimo ir palaikymo sistema

Sėkmės kriterijai (angl. Success criteria): Standartai pagal kuriuos vertinama kaip sėkmingai projektas pasiekė savo tikslus.

Silosas (angl. Silo): Situacija, kurioje žinios ir atsakomybė už užduotį tenka vienam asmeniui.

Six Sigma: Metodika, naudojama siekiant sumažinti nuokrypius, užtikrinant, kad kiekvieną kartą būtų laikomasi kokybiškų procesų.

Skaidrumas (angl. Transparency): Svarbiausi darbo aspektai turi būti matomi atsakingiems už rezultatą. Vienas iš trijų Scrum pagrindų.

SMART tikslai (angl. SMART goals): Tikslai, kurie yra konkretūs, išmatuojami, pasiekiami, aktualūs ir apibrėžti laike.

Spotify modelis (angl. Spotify model): Spotify organizacijos Agile metodo versija. Dėmesys sutelkiamas į kultūrą, komandos savarankiškumą, komunikaciją, atsakomybę ir kokybę, siekiant padidinti judrumą.

Sprintas (angl. Sprint): Agile projektų valdymo fazė, turinti apibrėžtą trukmę ir rezultatų sąrašą.

Sprinto peržiūra (angl. Sprint Review): Susitikimas su visa Scrum komanda, kurio metu demonstruojamas produktas, siekiant nustatyti, kurie aspektai yra baigti, o kurie ne.

Sprinto darbų sąrašas (angl. Sprint Backlog): Produkto darbų sąrašo elementų rinkinys, kuris bus užbaigtas per ateinantį sprintą.

Sprinto planavimas (angl. Sprint Planning): Scrum komandos sprinto darbų planavimo susirinkimas.

Sprinto retrospektyva (angl. Sprint Retrospective): Iki trijų valandų trunkantis susitikimas, skirtas Scrum komandai žengti žingsnį atgal, apmąstyti ir identifikuoti komandos darbo patobulinimus.

Sprinto tikslas (angl. Sprint Goal): trumpas ir aiškus tikslas, kurį komanda siekia pasiekti per sprintą. Sprinto tikslas padeda komandai susitelkti į svarbiausius darbus ir užtikrina, kad visi nariai siektų bendro rezultato.

Suinteresuotieji asmenys (angl. Stakeholders): Žmonės, kurie yra suinteresuoti projekto įgyvendinimu ir sėkme bei kuriems projektas turi įtakos.

Suinteresuotų asmenų analizė (angl. Stakeholder analysis): Vizualus visų suinteresuotų asmenų atvaizdavimas, kuris nurodo suinteresuotųjų asmenų prisiimamas pareigas. Taip pat vadinamas suinteresuotų asmenų žemėlapiu.

Suinteresuotų asmenų įtraukimas (angl. Stakeholder buy-in): Suinteresuotų asmenų įtraukimas į sprendimų priėmimo procesą siekiant didesnio sutarimo dėl organizacijos ateities.

Suinteresuotųjų valdymas (angl. Stakeholder management): Gerų santykių su žmonėmis, kurie daro didžiausią įtaką darbui, palaikymas.

Suinteresuotumas (angl. Interest): Apibūdina kiek projekto rezultatai turės įtakos suinteresuotųjų asmenų poreikiams.

Svarbiausi suinteresuoti asmenys (angl. Key stakeholders): Žmonės, turintys didžiausią įtaką projektui ir labiausiai juo suinteresuoti.

Svarbus etapas (angl. Milestone): Svarbus projekto tvarkaraščio momentas, rodantis pažangą ir paprastai reiškiantis projekto rezultato ar etapo užbaigimą.

Tėkmė (angl. Flow): pagrindinis Kanban principas, kuriuo siekiama kuo didesnio efektyvumo.

Testavimo scenarijus (angl. Test case): Veiksmų seka ir laukiami rezultatai.

Tikimybių ir poveikio matrica (angl. Probability and impact matrix): Įrankis, naudojamas projekto rizikoms prioritetizuoti.

Tikrinimas (angl. Inspection): Laiku atliekamas patikrinimas, siekiant nustatyti nepageidaujamus nukrypimus nuo sprinto tikslo. Vienas iš trijų Scrum pagrindų.

Tikslai ir pagrindiniai rezultatai (angl. Objectives and key results (OKRs)): Tikslo ir metrikų derinys išmatuojamam rezultatui nustatyti.

Tikslas – atkreipti dėmesį į geriausią praktiką ir sužinoti, kaip kitą kartą projektą valdyti efektyviau.

Tinkamumo kriterijai (angl. Acceptance criteria): sąlygos, kurias turi atitikti programinė įranga, kad būtų vartotojo įvertinta kaip tinkama. Sąlygas dažniausiai sudaro produkto savininkas. Jis turi nuspręsti, ar sukurtas produktas atlieka tai, ko vartotojas nori, t.y. ar atitinka vartotojo istoriją.

Tinkamumo testas (angl. Acceptance test): testas, užtikrinantis, kad programinė įranga veikia teisingai ir atitinka tinkamumo kriterijus. Šis testas atliekamas po programinės įrangos sukūrimo.

Trigubas apribojimas (angl. Triple constraint): Trijų svarbiausių apribojimų derinys bet kuriame projekte: apimtis, laikas ir kaštai.

Trys Scrum pagrindai (angl. Three pillars of Scrum): Pagrindinės koncepcijos, kuriomis grindžiamas Scrum: skaidrumas, tikrinimas ir pritaikymas

Valdymo komitetas (angl. Steering committee): Aukščiausias sprendimo priėmimo organas bet kuriame projekte. Jis turi galią keisti biudžetą ir priimti termino ar apimties pakeitimus.

Vartotojo pasakojimas (angl. User story): Trumpas, paprastas funkcijos aprašymas iš naudotojo pozicijos.

Vartotojo priėmimo testas (angl. User acceptance test (UAT)): Testas, padedantis įmonei įsitikinti, kad produktas ar sprendimas atitinka naudotojų poreikius.

Veiksmo punktas (angl. Action item): Užduotis, kurią reikia atlikti.

Verslo atvejis (angl. Business case): Priežastis, dėl kurios buvo pradėtas projektas.

Verslo judrumas (angl. Business agility): Agile principų įtraukimas į plačią valdymo sistemą.

Vertės kelio žemėlapis (angl. Value roadmap): Agile metodas, skirtas nustatyti produkto kūrimo proceso terminus ir reikalavimus.

Vidinės priklausomybės (angl. Internal dependencies): Ryšys tarp dviejų užduočių tame pačiame projekte

Žinių valdymas (angl. Knowledge management): Tai būdas užtikrinti, kad projekto duomenimis ateityje galėtų naudotis kiti asmenys, kuriems jie reikalingi sprendimams priimti ar panašiems projektams planuoti.

Žuvies kaulo diagrama (angl. Fishbone diagram): Joje pavaizduotos galimos įvykio ar rizikos priežastys. Taip pat žinoma kaip priežasčių ir pasekmių diagrama.