Kasdienis stand-up – dėmesys kiekvienam komandos nariui
Parengė Andrius Ragelis
Neabejotinai Jums nors kartą teko dalyvauti trumpame rytiniame susitikime, kurio metu įmonės skyrius ar tam tikra komanda trumpai aptaria nuveiktus darbus ir pasidalina naujienomis. Tokio pobūdžio susitikimai dar vadinami kasdieniais stand-up (dar vadinama Daily Scrum) ir laikomi viena iš Scrum ceremonijų. Šiame straipsnyje trumpai apžvelgsime, kaip organizuojami stand-up ir kokią naudą jie suteikia.
Dalinimasis informacija
Kasdienių stand-up metu yra pristatomi ankstesnės dienos (arba laikotarpio tarp paskutinio ir esamo susitikimų) svarbesni įvykiai ar pradėti/nuveikti darbai. Papasakojamos artimiausios veiklos gairės, kurias tikimasi pasiekti iki kito susitikimo. Kasdienių stand-up tikslas – padėti komandai suprasti Jūsų darbų statusą: ką darote ir, kaip Jums sekasi. Kasdienių susitikimų metu kiekvienam kūrimo komandos nariui yra rekomenduojama atsakyti į klausimus: ką aš atlikau vakar, ką planuoju atlikti šiandien, ar yra kokių nors kliūčių, kurios trukdo man ar komandai atlikti reikiamą darbą.
Susidūrėte su keblia užduotimi ir Jums reikia pagalbos, patarimo? Būtinai apie tai pasakykite kasdienio susitikimo metu. Tikėtina, kad komandoje tikrai atsiras kolegų, kurie po šios ceremonijos prieis prie Jūsų ir pasidalins reikalinga informacija. Deja, bet nemažai žmonių daro klaidą tik „sausai“ pristatydami šiuo metu vykdomos užduoties statusą. Tai nėra geriausia praktika, nes, ko gero, dažnai šalia vyksta kokios nors problemos sprendimas ar atrandate įdomių, kitiems naudingų atvejų. Būtinai dalinkitės viskuo, kas gali turėti įtakos kitų kolegų darbams – tai tik į naudą.
Susitikimo ir pasisakymų trukmė
Kasdienius stand-up patartina organizuoti darbo dienos pradžioje, tuo pačiu metu ir toje pačioje vietoje. Susitikimui pasibaigus komandos nariai turės daugiau laiko aptartiems darbams atlikti ir numatytiems tikslams pasiekti. Be to, tokiu metu komanda nėra atitraukiama nuo pradėtų darbų tam, kad sudalyvautų kasdien organizuojamame susitikime. Kadangi dažnu atveju stand-up laikas yra iš anksto sutartas, jis nesidubliuoja su kitais kolegoms skiriamais susitikimais.
Šių susitikimų metu, visi komandos nariai dalinasi informacija paeiliui. Eiliškumas susitikimo metu visiškai nėra svarbus – eksperimentuokite ir išsirinkite sau optimalų variantą. Nepamirškite, kad įprastai komandoje būna kolegų, kuriems reikia pasisakyti šiek tiek ilgiau nei kitiems. Patartina skirti laiką šių asmenų pasisakymui susitikimo pabaigoje – tokiu atveju bus lengviau kontroliuoti stand-up laiką.
Kasdieniams stand-up susitikimams skiriama 15 minučių. Rekomenduojama kiekvieno žmogaus pasisakymui skirti ne ilgiau 2 minučių. Kalbėtojo informacija turėtų būti glausta, tačiau turininga. Kasdienis stand-up neturėtų užimti kalendoriuje daugiau laiko nei jam yra numatyta. Tačiau… jei matote, vyksta kokybiškas dalinimasis informacija – leiskite komandos nariams kalbėti. Galbūt prieš tai buvusi diena buvo įdomi, tad turbūt nenutiks nieko blogo, jei užtruksite kelias minutes. Svarbiausia tai, kad užtrukimas netaptų kasdiene praktika.
Svarbu ir tai, kad kasdienio stand-up metu nevyktų intensyvus dialogas. Jei kalbėtojo išsakyta informacija reikalauja diskusijos – surenkite atskirą susitikimą. Į jį galėsite pasikviesti tuos, kam tai gali būti aktualu. Tokiu būdu, kasdienis stand-up nepraras savo tikslo ir kitų narių kalbėjimo laikas nebus sutrumpintas. Svarbu pabrėžti, kad tai nereiškia, jog turite drausti komandos nariams kalbėtis. Tiesiog pajutę, kad problemos nepavyksta aptarti keliais sakiniais – pasiūlykite pratęsti diskusiją kitu metu.
Susitikimų etiketas
Dažnu atveju susitikimų organizatorius nubrėžia taisykles, kurių turi laikytis kiekvienas dalyvis. Ne išimtis ir kasdieniai stand-up. Jų metu patartina vengti pertraukinėjimų. Deja, pasitaiko atvejų, kai kažkuris komandos narys užsimena apie kažką, ką Jums labai norisi pakomentuoti ar sužinoti daugiau detalių. Jį pertraukę galite sutrikdyti žmogų pasakyti jam svarbiausius dalykus. Pasistenkite palaukti, kol kolega baigs kalbėti – tik tada užduokite klausimus, pasakykite pastebėjimus.
Taip pat venkite mandagių lėtų atsisveikinimų – taip sutaupysite laiko ir išliksite praktiški. Po paskutinio kalbėtojo tiesiog paklauskite, ar kas nors dar nori ką nors pridurti. Jei ne, palinkėkite gražios dienos ir užbaikite susitikimą. Susitikimo vedėjas neturėtų būti nei moderatorius, nei tas žmogus, kuris yra temų centras ar tas, kuriam reikia raportuoti. Komandos nariai yra lygūs ir jie turi kalbėti arba visiems, arba vienas su kitu – juk tai susitikimas, kuriame lyderio rolė nėra reikalinga.
Galiausiai pasistenkite užtikrinti, kad į susitikimą nebūtų vėluojama. Kadangi informacija pateikiama glaustai ir tikslingai, vėlavimas gali neigiamai paveikti kasdienio stand-up kokybę. Jei atsiranda nuolat vėluojančių kolegų, pasistenkite išspręsti problemą visiems kolegoms priimtinu būdu – keičiant bendrą susitikimo laiką, organizuojant atskirą pokalbį su vėluojančiais dalyviais ar pan.
Taigi kviečiame organizuoti kasdienius stand-up susitikimus ir dalintis informacija su kolegomis apie vykdomus darbus, kylančius klausimus ar atrastus naujus atvejus. Sėkmės gerinant komandos bendro darbo kokybę. Kitame straipsnyje pristatysime sprintą ir jo ypatumus.
Photo by Jason Leung on Unsplash