Neskaitmenizuota ateitis – suvaržyta ir nekonkurencinga
Parengė: Andrius Ragelis ir Ignas Vizgirda
Jau ne vienerius metus IT rinka yra dėmesio centre. Nuo verslą pradedančių įmonių (arba „startup‘ų“) iki viešojo sektoriaus – vis daugiau veiksmų įvairiausiose srityse imama perkelti į skaitmeninę erdvę, čia juos atlikti greičiau, efektyviau ir pigiau. IT sektorius nenustoja rodyti potencialo, o pandeminė situacija dar labiau padidino technologinio perversmo poreikį. Per kelias savaites įmonės privalėjo žaibiškai performatuoti savo veiklos kryptis ir veikimo būdus, didinti prieigas prie paslaugų internetu, sukurti stabilias galimybes darbuotojams dirbti iš namų. Vien Facebook žada per keletą metų pusę turimų darbo vietų visiškai perkelti į nuotolines, Google išleidžia savo darbuotojus dirbti nuotoliniu būdu neapibrėžtai ilgam laikotarpiui. Galima spėti, jog gyvename dar vieno perversmo išvakarėse. Kokie iššūkiai kyla norint išgyventi šį perversmą ir po jo tapti dar stipresniais? Žemiau šiame tekste pateikiamos pagrindinės skaitmenizacijos veiklos gairės, į kurias verta atkreipti dėmesį.
Pranašumas ir greitis. Agile filosofija
Vis daugiau sektorių investuoja į galimybes savo paslaugas maksimaliai skaitmenizuoti, buityje atrandame vis daugiau būdų gauti reikiamas paslaugas greičiau ir paprasčiau. Maisto pristatymas vienoje programėlėje sujungia beveik visus miesto restoranus, išsikvietę taksi jau iš anksto turime tiksliai numatytą kelionės laiką ir apskaičiuotas išlaidas; parduoti, pirkti, siųsti skaitmeninėje erdvėje vis paprasčiau. Verslą toks tempas skatina skubėti, nes stabtelėjus prisivyti konkurentus būtų sunku.
Žingsnis po žingsnio dera orientuoti savo veiklą į galimybę vartotojams vis daugiau veiksmų atlikti patiems. Svarbiausia, nepamirškite, kad šiais laikais vartotojai yra išlepinti intuityvių technologijų ir reiklūs greičiui. Verslas, norėdamas klestėti, privalo išlaikyti šį tempą. Vis mažiau laiko lieka ilgam planavimui ar didelio vientiso sprendimo formavimui, rinka reikalauja reaguoti žaibiškai ir negailestingai, dargi ji išsako savo nuomonę pasirinkdama greitesnį, supratingesnį ir tuo momentu pranašesnį tiekėją.
Agile projektų valdymas yra tai, kas leidžia gerai suprasti situaciją ir įgyti pranašumą intensyviai besikeičiančioje aplinkoje. Tik mokėdami reaguoti, keistis, nukreipti energiją ir resursus ten, kur to reikia, šiandien galite būti lygiaverčiai varžovai perversmų rinkoje. Kuo mažiau perteklinės informacijos, kuo mažiau žingsnių, kuo daugiau galimybių viską atlikti su kuo mažiau pastangų, tuo daugiau šansų jūsų sistemai susilaukti pasisekimo. Nepersistenkite bandydami skaitmenizuoti viską ir iš karto. Tai geriau daryti po vieną gerai apgalvotą žingsnį, nuolat tą pokytį testuojant ir prisiderinant prie rinkoje geriausius rezultatus rodančių praktikų.
Jei, tarkim, esate parduotuvė, neverta iš karto visų funkcijų skaitmeninti vienu metu visko: prekių pateikimo, užsakymo, logistikos, grąžinimo funkcionalumo. Tai būtų rizikinga tiek konservatyvesnių dabartinių vartotoju atžvilgiu, tiek itin rizikingas bandymas atspėti vartotojų norus. Svarbiausia – nuolat sukti vairą tinkama linkme pasikliaunant įrodymais, įgyvendinti ir įsibėgėti mažais, bet gerai įvertintais atstumais. Bandyti nuspėti, ko nori klientas, ilgai kurti vientisą didelę sistemą gali būti šūvis pro šoną, kuris privers jus grįžti atgal ir pradėti iš naujo, o dar blogiau – sukels daug nepasitenkinimo ir neaiškumo.
Skaitmenizavimo strategija
Sunku būtų kalbėti apie skaitmenizavimą nepaminint Agile filosofijos. Ko gero, sutiksite, kad rinkų lyderiai dažnai geba greitai pasiūlyti naujus originalius būdus vartotojams naudotis jau pamėgtomis paslaugomis. Pavyzdžiui, Revolut, sukurta banko sąskaitos alternatyva, neilgai trukusi pasiūlė kriptovaliutų ir vertybinių popierių prekybos platformą. Tai buvo puikiai į vartotojus orientuotas žingsnis. Svarbu pastebėti, kad visas naujas funkcijas Revolut diegia dažnai, po truputėlį, su nedideliais atnaujinimais. Kas vieną ar dvi savaites atsinaujinę aplikaciją vis rasite nedidelių, naujų, gal net nepilnai veikiančių funkcijų. Atkreipkite dėmesį, kaip nejučia šis produktas yra nuolat vairuojamas vartotojų poreikių diktuojama linkme, ir tik iš toliau pažvelgę į ilgesnį Revolut raidos laikotarpį pamatome, kaip smarkiai ir sėkmingai produktas patobulėjo.
Praktinis patarimas čia būtų toks – norėdami pateikti rinkai galbūt kiek eksperimentinį funkcionalumą, naudokite universalius įrankius jiems sukurti. Pavyzdžiui, norint sukurti mobiliąją aplikaciją, įprasta sukurti dvi lygiagrečias versijas Android ir iOS platformoms. Dideliems ir stabiliems projektams tai yra patikima idėja, tačiau ankstyvuoju atnaujinimų laikotarpiu galite naudoti React Native ar panašią platformą, leidžiančią kurti aplikaciją, kuri veiks abejose platformose vienu metu. Eksperimentuokite ir analizuokite, tačiau nepamirškite pasirinkti tam tinkamus įrankius, kurie padėtų greitai „įlieti“ savo produktą į rinką, o ir toliau jį tobulinti reikiama linkme bus patogu.
Photo by JESHOOTS.COM on Unsplash
Saas, Paas ar Iaas?
Šie terminai yra esminiai faktoriai, apibūdinantys skaitmenizuoto funkcionalumo konceptą. Kiekvienas iš jų turi savų pliusų ir minusų, tad juos svarbu įvertinti pasirenkant tiek savo skaitmenizavimo kryptį, tiek renkantis įvairių paslaugų tiekėjus. Tai gali būti esminis pasirinkimas tiekiant ar priimant paslaugas. Trumpai apie kiekvieną iš jų.
Saas, arba, Software as a Service, yra visiškai internete veikiantis paslaugos teikimo būdas, leidžiantis verslui lanksčiai valdyti IT resursus pagal besikeičiančią situaciją. Iš esmės tai jokio papildomo diegimo ir konfigūracijos veiksmų nereikalaujantis skaitmeninis įrankis – užtenka prisijungimo. Puikus šio įrankio pavyzdys – Cloud duomenų saugyklos, tokios kaip iCloud, Google Drive, Dropbox ir kiti.
Iaas, Infrastructure as a service, yra priešinga, tačiau daug naudos teikianti idėja. Jos esmė – infrastruktūros pamatų, reikalingų platformų sistemų instaliavimui, stebėjimui ir sklandžiam veikimo užtikrinimui, valdymas. Ji naudinga, jei ketinate visiškai kontroliuoti savo sistemos nustatymus ir resursus, tačiau nenorite vargti su fiziniais serveriais. Geriausi tokių įrankių pavyzdžiai būtų Web servisų platformos, tarkim, Amazon Web Services. Jomis galima sėkmingai paleisti bet kokią sistemą į produkciją ir sėkmingai valdyti jos veikimą, jaudinantis tik dėl paties programinio kodo.
Paas, Platform as a service, yra kompromisinis sprendimas tarp dviejų anksčiau aptartų sprendimų. Jos tikslas yra pagreitinti sistemos kūrimo procesą suteikiant prieigą prie įvairių resursų. Tarkim, duomenų bazės paslaugos suteikimas, kad nereikėtų pačiai įmonei gaišti laiko jos palaikymui. Pavyzdys – Heroku. Tai yra itin paprasta programinės įrangos paleidimo platforma, turinti daug paruoštų prieigų prie duomenų bazių ir kitų pagalbinių elementų.
Skirtingiems produktams gali būti reikalingas atitinkamas platformos modelis. Kaip bebūtų, svarbiausia įvertinti, kuria linkme einate jūs ar jūsų įmonė. Galbūt pradėti galima su mažiausiai kontrolės, tačiau didžiausią greitį turinčiais įrankiais, ir kai jau būsite užtikrinę esminius funkcionalumus, galėsite tobulinti produktą ir iš architektūrinės pusės. Tai itin naudinga tiek svarstant savo procesų skaitmeninimo formatą, tiek galvojant apie trečiųjų asmenų komercinius įrankius, kurie galėtų būti panaudojami jūsų procesams skaitmenizuoti.
Nuo ko pradėti?
Tai trumpas, tačiau be galo sudėtingas klausimas, juk dauguma organizacijų turi dar labai daug fizinių procesų, kurie persidengia ir nebūtinai yra optimalūs, todėl, prieš tai nemodifikavus jų, skaitmenizacija gali būti žalinga, o net ir norint juos skaitmenizuoti yra sunku rasti sprendimą, suderinamą su visais jūsų infrastruktūros ir procesų elementais tarpusavyje. Neužtenka pradėti nuo proceso ir problematikos analizės vien iš techninės analitikos pusės – nuolat sustoti ir taisyti kainuoja per daug. Būtina keisti požiūrį, filosofiją ir principus, kuriais remsitės toliau, nes tik tai padės išlaikyti stabilią kryptį, kai technologijos mainysis. Tai leis išlaikyti tinkamą kryptį nuolatos, padės išvengti didelių, stabdančių ir brangių posūkių. Tai padeda ne tik geriau adaptuoti procesus, tačiau įžvelgti ir galimas vietas patobulinimui ar taip ieškomo funkcionalumo užuomazgoms. Agile verslas visada bus greitesnis ir inovatyvesnis už konkurentus, nes sugebės greičiau suteikti rinkai tai, ko ji prašo.
Antrasis veiksmas – vietų, tinkamų skaitmenizavimui, identifikavimas. Protingiausia būtų pradėti nuo tokio proceso, kuris yra mažiau susijęs su kitais, kur klaidos kaina nebūtų didelė, kurį nebūtų sunku stebėti ir matuoti, bei prireikus nebūtų sudėtinga užtikrinti sklandų klaidų ištaisymą. Toliau seka teisingų įrankių skaitmenizavimui pasirinkimas. Tai yra itin atsakingas, tačiau dažnai neįvertinamas veiksmas. Tarkim, pasirinkus Paas tipo trečiųjų šalių sprendimą galima greičiau startuoti, tačiau ateityje, susidūrę su noru kurti naujus funkcionalumus, galite atsidurti aklavietėje. Įmanomas ir priešingas scenarijus – perdėtai bijant trečiųjų šalių sprendimų, tarsi užsirakinant apribotų veiksmų vakuume, kuriame gali tekti praleisti labai daug laiko, patiems kuriant jau seniai kažkur šalia egzistuojančius sprendimus, nuolat atsilikti nuo jų saugumu, veikimo greičiu.
Norint sėkmingai skaitmenizuoti jūsų įmonės procesus ar paslaugas, svarbu pasimokyti iš kitų, atvirai diskutuoti ir ieškoti efektyviausių sprendimų, skirti dėmesį situacijos analizei ir tinkamų įrankių pasirinkimui. Nuolat prioretizuoti esminius, be skaitmenizacijos stagnuojančius taškus, o visą tai planuoti ir įgyvendinti mažais, tačiau protingais žingsniais, nuolat tikrinant, ar einate išsikelto tikslo linkme.
Sėkmingų paieškų ir veržlios skaitmenizacijos!
Photo by Bolt on Unsplash